Posiadana infrastruktura informatyczna wymaga ciągłej kontroli oraz przeprowadzania okresowych
czynności związanych z jej poprawnym działaniem. W celu maksymalnego wykorzystania posiadanych
zasobów obsługę takiej infrastruktury najlepiej zlecić firmie zewnętrznej optymalizując koszty
jej funkcjonowania.
Słowo outsourcing wywodzi się od dwóch słów angielskich: outside (zewnętrzny) i resources
(zasoby, środki, zapasy). W wymiarze biznesowym zlepek tych dwóch słów oznacza przekazanie
wybranych zadań wykonywanych dotychczas przez pracowników etatowych do rozwiązania dla firm
zewnętrznych, niezwiązanych bezpośrednio z naszą jednostką. Firmy świadczące usługi outsourcingu,
najczęściej wyspecjalizowały się w ściśle określonych dziedzinach. Mogą to być np. zarządzanie,
obsługa procesów biznesowych, obsługa infrastruktury czy obsługa technologii informatycznych.
Kluczowym elementem outsourcingu jest swoboda wyboru sposobu wykonania danego zadania. W odróżnieniu od
innych relacji występujących między kontrahentami, gdzie zleceniodawca otrzymuje od zlecającego wytyczne
jak zadanie ma zostać wykonanie, w outsourcingu zleceniodawca oczekuje określonych wyników,
samą realizację całego procesu pozostawiając w gestii wykonawcy.
Cel outsourcingu
Celem outsourcingu jest to, aby przy danych nakładach zmaksymalizować skuteczność i
efektywność prowadzonej działalności. Można to osiągnąć poprzez skoncentrowanie się na
działalności kluczowej, decydującej o konkurencyjności i pozycji przedsiębiorstwa wobec
firm podobnych.
Skupienie funkcjonowania firmy na podstawowej działalności operacyjnej wymaga powierzenia
działalności pobocznych firmą zewnętrznym. Takie podejście pozwala kadrze zarządzającej lepszą,
szybszą i pewniejszą realizację strategicznych celów przedsiębiorstwa np. poprawę pozycji
rynkowej, zwiększenie skali działania.
Outsourcing prowadzi do lepszej i efektywniejszej realizacji celów ekonomicznych poprzez zwiększenie
przychodów (dzięki skoncentrowaniu się na głównym rodzaju działalności) oraz zmniejszeniu
kosztów prowadzenia działalności (poprzez redukcję struktury organizacyjnej firmy).
Rodzaje outsourcingu IT
Outsourcing IT możemy podzielić na:
outsourcing pełny – którego zadaniem jest przejęcie wyselekcjonowanych obszarów stanowiących
logiczną całość lub całej struktury informatycznej firmy. W ramach takiej umowy często dochodzi
do przejęcie części pracowników firmy zlecającej oraz do odkupienia środków trwałych będących
w posiadaniu firmy zlecającej,
outsourcing selektywny – który polega na wykonaniu przez firmę zewnętrzną określonych zadań lub
na przejęciu określonych pól działania np. kontrola nad wybranymi aplikacjami, kontrola nad środowiskiem
sieciowym czy infrastrukturą sieciową.
mobikom SYSTEMY KOMPUTEROWE współpracuje z wieloma firmami lokalnymi, dzięki czemu jest w stanie Państwu
zaoferować szeroki zakres usług outsourcingu informatycznego.
Wśród najpopularniejszych zleceń możemy wymienić min:
zarządzanie infrastrukturą informatyczną – to kompleksowa usługa zarządzania infrastrukturą
informatyczną (komputerami stacjonarnymi, serwerami, drukarkami, sprzętem sieciowym)
na wszystkich etapach jego funkcjonowania, zaczynając od procesu zakupu infrastruktury informatycznej,
poprzez instalację, uaktualnienia, konserwację, wprowadzanie zmian, naprawy, aż po utylizację zużytego sprzętu,
przywracanie poprawnego działania środowiska IT – po likwidacji awarii systemów IT niezbędnym staje
się opracowanie procedur, które mogą zapewnić firmie zachowanie ciągłości procesów biznesowych oraz
uniknięcie w przyszłości podobnych zdarzeń,
zarządzenie aplikacjami – jest to utrzymanie wysokiej dostępności krytycznych dla funkcjonowania
firmy aplikacji, poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury zapobiegającej awariom, a także
zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia posiadanych danych (np. automatyczna archiwizacja).
Podstawowymi korzyściami wynikającymi z outsourcingu informatycznego oferowanego przez mobikom SYSTEMY KOMPUTEROWE są:
okresowe przeglądy sprzętu komputerowego,
okresowe przeglądy infrastruktury sieciowej,
możliwość skoncentrowania się na głównym rodzaju działalności,
utrzymanie niższego poziomu zatrudnienie (zmniejszenie kosztów),